Utworzona 6 lat temu jednostka badawcza Facebook IQ co roku przygotowuje raport dotyczący prognoz społecznych na najbliższe lata, zwany Tematy i trendy. Do jego sporządzenia wykorzystywane są anonimowe dane o użytkownikach, a także wyniki badań globalnych rynków. Uzyskane informacje obrazują zmiany społeczne, które są drogowskazem dla liderów marketingu i strategów rozwoju marek.
Globalna pandemia jako katalizator zmian społecznych.
Wydarzenia ostatnich lat ukształtowały zupełnie nowy krajobraz kulturowy. Przede wszystkim pandemia COVID-19 mała niesamowity wpływ na praktycznie wszystkie aspekty naszego życia. Zmiany te zostaną z nami na długo.
Ich obszar jest bardzo głęboki — to świat wartości i świadomości, którymi kierujemy się na co dzień. Kluczowym twórcą i odbiorcą zmian są przedstawiciele pokolenia Z (urodzeni między 1995 - 2010 rokiem), ale dotyczą one globalnych grup społecznych.
Jak wygląda krajobraz wartości post pandemicznych, czy trafią one do mainstreamu, czy wygasną i pozostaną w niszy? Jakie wnioski mogą (i muszą) wyciągnąć firmy i przedsiębiorstwa, aby odpowiedzieć na nowe wpływy, które wyłoniły się po tej burzy?
Warto zapoznać się z raportem, aby postawić sobie nowe cele i nie pozostać w tyle.
Zaczynamy:
Powrót do korzeni: akceptacja odmienności na różnych płaszczyznach.
W raporcie Facebooka ważne miejsce zajmuje temat tożsamości — a zwłaszcza potrzeba jej podkreślenia. Nie tylko młodzi ludzie czują potrzebę wyraźnego określenia siebie i autoekspresji. Wartością jest autentyczność, uwydatnienie różnic, wyraźne zaznaczenie i zamanifestowanie siebie samego w krajobrazie społecznym.
W dużej mierze postawa ta odnosi się do kwestii płci, której granice zacierają się i przybierają różnobarwne oblicza. Obserwujemy odejście od typowego podziału i zanegowanie tradycyjnej roli płci w kulturze. Aż ¼ osób z pokolenia Z uważa, że tożsamość płciowa nie jest przypisana na stałe, lecz może się zmienić w trakcie naszego życia.
Pojawiła się potrzeba języka dostosowanego do tej sytuacji. Używania określeń dla osób niebinarnych, wykluczenie języka seksizmu, zwracanie uwagi na tradycyjnie używane zwroty, nie pasujące do obecnej rzeczywistości.
Na znaczeniu zyskuje temat pochodzenia etnicznego, który dla młodych ludzi staje się ważną częścią świadomości. Wyraźna potrzeba rozliczenia niechlubnej przeszłości, otwarty dialog o kwestiach takich jak kolonializm, rasizm i krzywdy wyrządzone rdzennym ludnościom — to coraz częściej poruszane tematy. Ludzie celebrują przynależność do swojej rasy, grupy etnicznej z dumą i radością. Zgłębiają wiedzę z zakresu historii i antropologii, angażują się w aktywizm obywatelski i biorą udział w manifestacjach i protestach.
Świadczy o tym popularność hashtagu #BIPOC (określenie na ludność czarną, rdzenną, i kolorów)
Nie sposób pominąć też ruchu akceptacji ciała. Z terminem body positivity jesteśmy zaznajomieni od dawna. Pojawił się natomiast nowy trend, idący znacznie dalej. To rawthenticity — od słowa „surowy” — oznacza akceptację ciała wraz z jego „niedoskonałościami” takimi jak owłosienie, przebarwienia, naturalny wygląd skóry (tekstura, blizny po trądziku). Odnosi się też do akceptacji odmienności fizycznych, np. nadwagi lub różnego rodzaju niepełnosprawności.
Już obserwujemy, jak marki odpowiadają na tego typu trendy. Na stronach sklepów internetowych widzimy modelki z niepełnosprawnościami, o nietypowym wyglądzie lub z figurą plus size.
Ostatnio głośno jest o Sofii Jirau — modelce bielizny z zespołem downa.
Miłość rządzi!
#love jest najpopularniejszym hasztagiem na Instagramie.
Z danych raportu wyłania się obraz ludzi skupionych na poszukiwaniu miłości idealnej. Oczekiwania wobec związku miłosnego są o wiele większe niż dotychczas. Stopień zaangażowania w tę relację i potrzeba nieustannego udoskonalania jej, stworzyła zapotrzebowanie na usługi tzw. trenerów randkowych. Pokolenie Z nie chce trwać w związkach, które ich nie satysfakcjonują. Miłość jest projektem życiowym, który zasługuje na pełen sukces. Stąd odwaga w poszukiwaniu szczęścia w tym obszarze i niezamykanie się na alternatywne opcje. Poliamoria, niemonogamia, związki we trzech, częste zmiany partnerów lub przeciwnie: dbanie swój związek i pielęgnowanie go z najwyższą starannością.
Zjawisko to przypomina słynną hipisowską rewolucję seksualną z lat 60 ubiegłego wieku, z tą różnicą, że zatacza znacznie szersze kręgi, przenikając barierę płci.
Nie od dziś wiadomo, że człowiek jako istota stadna, szuka ludzi podobnych do siebie. Stąd zwiększenie roli społeczności w naszym życiu. Facebook już dawno przewidział potrzebę swoich odbiorców do łączenia się w kręgi. Zwiększona popularność grup na tym portalu zwiastuje ten trend.
Fani filmów Bollywood, manicure, piłki nożnej czy kotów zrzeszają się w grupach i znajdują tam nie tylko treści dotyczące interesujących ich tematów, ale także oddanych przyjaciół. Wsparcie w trudnościach życiowych czy pocieszenie w ciężkich momentach życia to ogromna wartość, która niosą te miejsca w sieci.
Budowanie społeczności wirtualnej zaspokaja naszą atawistyczną potrzebę przynależności i niesie nam wszystkie korzyści z tego płynące, zupełnie jakbyśmy byli członkami jednego stada.
Potrzebę tę wzmacniają także elementy takie jak różnego rodzaju czelendże, remiksy, tańce, które można znaleźć pod hasztagiem #RellIt FeelIt
Nowe technologie? Status związku: to skomplikowane.
Trend, który zaobserwowano w raporcie to celebracja życia offline, które pozwala na odzyskanie równowagi, uważność, bycie „tu i teraz”. W tym podejściu technologia jawi się jako złodziej czasu i zabójca relacji. Jest też drugie podejście do technologii jako do medium służącego do utrzymywania kontaktów z bliskimi.
Obserwujemy coraz większą popularność wirtualnych asystentów, zainteresowanie tematem Metawersum, który dopiero raczkuje, ale już budzi spory entuzjazm.
Z pewnością na rozkwit nowych trendów technologicznych miała wpływ pandemia, która otworzyła nowe obszary działań w zakresie pracy zawodowej, a także edukacji.
Praca zdalna? Tak, ale równie istotny jest kontakt osobisty. Dlatego większość ludzi chce mieć wybór metody pracy i otwiera się na model hybrydowy (część zdalnie, część na miejscu). Obserwujemy płynność w wyborze obszarów zawodowych.
Zmiany dotknęły obszaru edukacji, która powinna być uskuteczniana przez całe życie. Do tej pory kończyła się na studiach, dziś to nie wystarcza. Dzięki technologii zdobywanie wiedzy jest dostępne praktycznie dla każdego, barierą są jedynie chęci. Popularne są kursy na YouTube, Udemy, podcasty itp., które dają możliwość płynnego zmieniania zawodu poprzez nabywanie nowych kompetencji.
Temat nowych technologii nie może zostać wyczerpany bez wzmianki o kryptowalutach, które dają autonomię i inne fascynujące możliwości.
Dbaj o siebie i o planetę.
Dbanie o siebie i swój dobrostan to jeden z priorytetów społeczeństw post pandemicznych. Temat duchowości, zdrowia psychicznego i samopoczucia jest jednak znacznie szerzej zakrojony, niż było to przed pandemią.
Dbanie o siebie tzw. wellness to życie w harmonii ze sobą i z otoczeniem — dbałość o planetę i jej zasoby, o dobre relacje ze swoją społecznością. Tematy takie jak upcykling (np. zakupy z drugiej ręki), ślad węglowy, wegetarianizm, są szeroko poruszane u ankietowanych.
To bardzo ważne informacje dla przemysłu odzieżowego, którego grzechy coraz trudniej ukryć przed kupującymi. Próby pozycjonowania się marek odzieżowych na eko, są demaskowane przez czujnych konsumentów. Zjawisko #greenwashingu jest szeroko dyskutowanym, dlatego działania firm w tym kierunku muszą być prowadzone rzetelnie i wiarygodnie.
Raport Facebooka daje nam wiele cennych informacji, które warto wykorzystać. Jeżeli marki myślą poważnie o przyszłości i rozwoju, nie mogą pozostać obojętnymi na potrzeby i wartości, którymi kierują się dzisiejsi konsumenci. Warto więc zastanowić się, co ten raport mówi o naszych odbiorcach i jak możemy zastosować te informacje dla rozwoju swojej firmy.
Chcesz wiedzieć więcej na temat raportu, poznać trendy bardziej szczegółowo? Zajrzyj na fb.me/2022trends