Od dłuższego czasu inwestujesz w pozycjonowanie a efektów brak? Koszt SEO już wielokrotnie przerósł założony budżet, a mimo to sprzedaż stoi w miejscu? Pracownik agencji od kilku miesięcy powtarza, że trzeba jeszcze poczekać i właściwie tylko tyle? A miało być tak pięknie...

Początek był bardzo obiecujący. Pozycjonowanie za 0 złotych, a po trzech miesiącach 20 fraz w top 3 Google. Po krótkim czasie 0 zmieniło się w kilkaset złotych miesięcznie, a pierwsze pozycje w wyszukiwarce nadal są poza zasięgiem. Mija kwartał, mija pół roku, mija rok, klientów jak nie było, tak nie ma. Twoja historia brzmi podobnie?

Zastanów się w takim razie, czy dalej warto inwestować w pozycjonowanie. Ile płacisz miesięcznie za SEO: 500, 1000, 1500 zł, a może jeszcze więcej? Policz teraz, ile pieniędzy już wydałeś na działania, które po długim okresie nie przyniosły obiecanego zysku lub co gorsza nawet nie zarobiły na siebie. Nie mówiąc już o czasie, który bezpowrotnie utraciłeś. Czasie, w którym mogłeś podjąć inne działania marketingowe, aby zwiększyć sprzedaż. Jakie? O tym za chwilę.

Czy pozycjonowanie się opłaca? Oto kilka faktów

Wokół pozycjonowania narosło wiele mitów. Sporo 'agencji SEO' nadal działa i obchodzi się z klientem, jakbyśmy żyli na początku XXI wieku. Przede wszystkim w życiu nie ma nic za darmo, a pozycjonowanie stron to skomplikowany i kosztowny proces. Wysokiej jakości zaplecze SEO, ogromna wiedza oraz doświadczenie, narzędzia do analiz oraz monitorowania, a do tego mnóstwo czasu poświęconego pozycjonowanie - to wszystko ma swoją cenę, i to wysoką.

Także jeśli liczyłeś na szybki efekt, to niestety musimy Cię zmartwić. Uzyskanie wysokich pozycji w Google jest czasochłonne. Mowa tu o miesiącach, a czasem i latach. Wszystko zależy od branży, konkurencji (która przecież też się pozycjonuje), popularności danej frazy, budżetu i od umiejętności pracowników agencji SEO. Inną kwestią jest to, z jakimi 'specjalistami' współpracujesz i jakie gruszki na wierzbie Ci obiecano. Przede wszystkim to żaden pozycjoner nie może Ci zagwarantować pierwszego miejsca w Google, bo tak naprawdę to nikt nie wie w 100%, co ma wpływ na pozycje w wyszukiwarce. No, może poza pracownikami Google...

Jeśli nie pozycjonowanie, to co?

Oczywiście w większości przypadków idealnym rozwiązaniem byłoby równoczesne korzystanie z benefitów jakie daje pozycjonowanie oraz reklama, np. na Facebooku. Często jest jednak tak, że przedsiębiorców po prostu na to nie stać. Dlatego warto się zastanowić, które działanie da nam największy zysk i ile czasu to zajmie.

W sytuacji gdy masz ograniczony budżet, a pozycjonowanie nie przynosi oczekiwanych efektów, to korzystniejszą strategią byłoby przeznaczenie tych pieniędzy na automatyczną reklamę na Facebooku. I w tym momencie możesz pomyśleć, że przecież kampanie reklamowe też kosztują, trzeba je komuś zlecić, a w sumie to nie wiadomo, czy agencja reklamowa nie będzie Cię zbywała tak jak ta obecna od SEOu2026 A co jeśli powiemy Ci, że takie reklamy możesz samodzielnie robić i jest to dziecinnie proste?

Czym są reklamy automatyczne?

Reklamy automatyczne na Facebooku stanowią alternatywę dla pozycjonowania i kampanii reklamowych tworzonych przez agencje. Nie musisz się znać na zaawansowanych ustawieniach - sztuczna inteligencja sama wskaże najlepszą grupę odbiorców dla Twojej reklamy. Wystarczy, że przygotujesz post (lub zlecisz to nam ;)), a następnie umieścisz w nim odpowiednie słowo kluczowe uruchamiające reklamę i gotowe!

To Ty decydujesz, co chcesz promować i ile pieniędzy na to przeznaczasz, ponieważ masz pełną kontrolę nad budżetem. Ale wiesz co jest najlepsze? Cały proces uruchomienia reklamy nie zajmie Ci więcej niż kilka sekund, a reklamy zaczną działać niemal natychmiast.

Oczywiście możesz nadal płacić agencji SEO i czekać na cud. Jednak czy to Ci się opłaca? Czy stać Cię na to, żeby nadal nie mieć klientów? Jeśli to Cię nie przekonało, to porównajmy w takim razie jak działa pozycjonowanie i reklamy automatyczne na Facebooku.

Pozycjonowanie

  • brak szybkich rezultatów;
  • im większa konkurencja i popularniejsza branża, tym więcej czasu oraz pieniędzy należy przeznaczyć na SEO;
  • działa na wyniki organiczne, więc jest to korzystne wtedy, gdy użytkownik sam czegoś szuka w wyszukiwarce;
  • efekty pozycjonowania są niestabilne, a zmiany w algorytmie Google przekładają się na drastyczne wahania pozycji;
  • samodzielne pozycjonowanie może wyrządzić więcej szkody niż pożytku,
  • nie masz gwarancji, że Twoja witryna osiągnie wysokie pozycje w wyszukiwarce;
  • nie oszukujmy się - pozycjonowanie jest po prostu drogie!

Reklama automatyczna

  • efekty reklamy są niemal natychmiastowe;
  • masz kontrolę nad tym, na co przeznaczasz budżet, możesz w każdej chwili wyłączyć reklamę lub zwiększyć stawkę;
  • reklama dociera do użytkownika zanim ten w ogóle pomyśli, że potrzebuje Twojego produktu lub usługi;
  • nie musisz się znać na kampaniach, sztuczna inteligencja skonfiguruje je za Ciebie, a zaoszczędzony w ten sposób czas możesz przeznaczyć na co tylko chcesz.

Jaki jest morał z tej historii? Zainwestuj w coś, co Ci się szybko zwróci

Zwolennicy pozycjonowania podkreślają, że reklama w internecie to rozwiązanie tymczasowe, które przestaje działać wraz z końcem kampanii. To prawda, jednak w sytuacji, kiedy mamy ograniczony budżet, zależy nam na zwiększeniu sprzedaży w krótkim czasie, to jednak kampanie reklamowe wiodą tu prym. Poza tym przecież nie chodzi o to, żeby zrezygnować z pozycjonowania, tylko o to, żeby najpierw wybrać narzędzie, które na siebie zarobi i przyniesie zysk, by z czasem można było zainwestować w kolejne działania reklamowe, w tym także SEO.

Zresztą zastanów się kiedy chcesz mieć klientów - teraz czy za rok? Nie trać czasu na działania, które nic nie dają. Sprawdź, jak w kilka sekund możesz zacząć sprzedawać dzięki sztucznej inteligencji.