Black Friday to dla wielu amerykańskich sklepów najbardziej dochodowy dzień w roku. W Polsce Czarny Piątek także zyskuje na popularności, a klienci wyczekują wyprzedaży. Jak zaplanować działania promocyjne na ten dzień, by wygenerować jak największą sprzedaż? Poznaj gotowe pomysły na marketing w Black Friday.

Często jest tak, że sprzedawcy zostawiają realizację działań promocyjnych związanych z Black Friday na ostatnią chwilę. Tego typu zabiegi bywają niedopracowane i nieprzemyślane, przez co promocja nie przynosi takich efektów, jakie by mogła, gdyby akcja została przygotowana z wyprzedzeniem. A jak pokazują statystyki, aż 83,5% konsumentów potwierdza zainteresowanie obniżkami z okazji Black Friday (dane za SMSapi i Shoper), więc grzechem byłoby tego faktu nie wykorzystać.

Black Friday - pomysły na marketing i promocje

Obniżki cen w sklepach, rabaty dla stałych i nowych klientów czy gratisy do zakupów - to działania, które sprawdzają się w Czarny Piątek. Jednak sama przecena asortymentu to zdecydowanie za mało.Jak się w takim razie przebić ze swoją ofertą pośród miliona innych? W jaki sposób zaplanować działania? Oto kilka pomysłów na skuteczny marketing i promocję w Black Friday.

Email marketing: emailingowa kampania 4-dniowa

Wysyłka prostego newslettera z informacją o promocji to częsty sposób na zwiększenie sprzedaży w Czarny Piątek. Pójdźmy jednak o krok dalej i zastanówmy się, w jaki sposób możesz zwiększyć zainteresowanie ofertą i przyciągnąć jeszcze więcej klientów do swojego sklepu internetowego. Posłużmy się przykładem naszej kampanii mailingowej, którą zrealizowaliśmy z okazji Black Friday dla internetowego sklepu odzieżowego.

Jakiś czas przed Black Friday zaczęliśmy wzbudzać zainteresowanie. Cała akcja była zaplanowana na 4 dni. Codziennie wysyłaliśmy maile z przypomnieniem o promocji i odliczaliśmy czas do Czarnego Piątku. W ten sposób sprawiliśmy, że subskrybenci wyczekiwali rabatów w sklepie tak samo, jak czeka się na coś ważnego. W każdej wiadomości zaznaczaliśmy, że rabaty będą ograniczone czasowo, a stany magazynowe mogą szybko się wyczerpać. Ograniczenie promocji do kilku godzin jeszcze bardziej podkręciło atmosferę.

Efekt? W Black Friday odnotowaliśmy łącznie 1065 sprzedaży, gdzie średnia liczba transakcji w przeciągu dwóch tygodni utrzymywała się na poziomie ok.123 konwersji na dzień. Dzięki naszym działaniom w Czarny Piątek sprzedaż była wyższa o 765% niż w pozostałe dni.

Warto jednak podkreślić, że cała akcja została zaplanowana i przygotowana odpowiednio wcześniej, a nad wszystkim czuwało kilka osób z naszego zespołu. Jeśli więc działasz w pojedynkę, może być Ci trudno nad wszystkim zapanować, zwłaszcza jeśli na głowie masz jeszcze przygotowanie sklepu i produktów. Ale bez obaw - od czego masz nas? ;) Chętnie Ci pomożemy, skontaktuj się z nami.

Social media: Black Friday na Facebooku i Instagramie

Informację o promocjach z okazji Black Friday warto zapowiedzieć odpowiednio wcześniej także na fanpage - a nie dzień przed lub co gorsza w tym samym dniu, kiedy to większość osób już ma w głowach zaplanowane, gdzie zrobi zakupy. Zadbaj przy tym, aby zarówno treść jak i grafika były interesujące, przykuwające uwagę. Wyróżnij się. Zrezygnuj z kreacji bazujących na czarnym tle, na którym widnieje napis Black Friday - ta forma już dawno się wyczerpała.

Zamiast niej opublikuj krótkie video lub wykorzystaj inną formę posta, np. karuzelę. Kilka dni przed promocją możesz też przygotować zestawienie kilku popularnych produktów i zapytać użytkowników, który z nich najchętniej kupiliby po obniżce. To, że będą mieli wpływ na przebieg promocji, zwiększy ich zaangażowanie i lojalność. Pamiętaj jednak, aby te produkty, które faktycznie miały najwięcej głosów, sprzedawać w niższych cenach w Czarny Piątek.

Innym pomysłem na podgrzanie atmosfery jest stopniowe zdradzanie, jakich rabatów można się będzie spodziewać. Warto też codziennie przypominać o nadchodzącym Black Friday poprzez odliczanie dni, które pozostały do rozpoczęcia akcji. Zadbaj o to, aby ciągle być w kontakcie z użytkownikami - odpisuj na ich komentarze, zadawaj pytania itd. Idealnym miejscem na informowanie o obniżkach jest także zdjęcie w tle na Twoim fanpage. Nie zapomnij też sprawdzić, czy na stronie widnieją aktualne informacje, takie jak telefon, adres sklepu itd. Możesz to zweryfikować z naszym bezpłatnym audytem strony na FB, który możesz pobrać klikając w poniższy baner.

Kampanie reklamowe na Facebooku

Warto też zainwestować część budżetu na działania reklamowe - zwłaszcza jeśli zasięg organiczny Twoich postów jest niewielki. Facebook Ads stwarza ogromne możliwości, jeśli chodzi o dotarcie do potencjalnych klientów - zarówno na Facebooku, jak i Instagramie. Możesz też wykorzystać niestandardowe formaty reklamowe, takie jak np. kolekcja czy reklamy dynamiczne, które są idealne do promowania sklepu internetowego. W ten sposób wyróżnisz się na tle konkurencji i przyciągniesz uwagę użytkowników.

Remarketing na Facebooku i w Google Ads

Kampanie remarketingowe to kampanie domykające sprzedaż. Dzięki nim możesz nakłonić potencjalnego klienta do finalizacji zakupów. Jak to działa? Mając na swojej stronie skrypty śledzące (np. pixel Facebooka) możesz wyświetlać reklamy tym użytkownikom, którzy byli w Twoim sklepie, ale nie dokonali zakupu. W ten sposób możesz przypomnieć im produkty które przeglądali lub dodali do koszyka.

W sklepie internetowym kampanie remarketingowe to absolutny must have. Dlaczego? Ponieważ osoba, która już zna Twój sklep i zapoznała się z ofertą jest bardziej skłonna do finalizacji zakupu (aż o 70%!!!) w porównaniu z kimś, kto jeszcze jej nie zna. Szacuje się, że dzięki remarketingowi sklepy internetowe mogą odnotować średni wzrost sprzedaży o 128%. Jeśli nie wiesz, jak skonfigurować i wdrożyć kampanie remarketingowe, możesz zlecić to nam, a w ten sposób zaoszczędzony czas przeznaczyć na dopieszczenie akcji promocyjnych i audyt sklepu internetowego (co też jest bardzo istotne).

Inne działania marketingowe przed Black Friday

Oczywiście oprócz wyżej wspomnianych pomysłów, warto też rozważyć inne działania promocyjne. Co się jeszcze sprawdza? Z naszego doświadczenia wynika, że dobrym pomysłem na marketing w Black Friday są także:

  • kampanie reklamowe kierujące na landing page, na którym znajdują się przecenione produkty (lub produkt), niedostępne w tej cenie w sklepie - w ten sposób użytkownik skupia się wyłącznie na asortymencie objętym promocją i ma poczucie, że oferta ma charakter premium. Dodatkowo warto zamieścić na landingu licznik czasu, pokazujący, ile go zostało do końca promocji;
  • kampanie produktowe w wyszukiwarce Google - są to reklamy graficzne ze zdjęciem produktu. Wyświetlają się wówczas, gdy użytkownik szuka produktów w wyszukiwarce;
  • reklamy tekstowe w wyszukiwarce - warto się na nie zdecydować, ponieważ użytkownicy w Czarny Piątek często wpisują zapytania zawierające nazwę 'marki + Black Friday'.

Czarny Piątek to świetna okazja, by zwiększyć obroty w sklepie internetowym, warto to wykorzystać. Mamy nadzieję, że dzięki naszym wskazówkom i pomysłom na promocję wyróżnisz się na tle konkurencji, a Twoja sprzedaż wzrośnie. Jeśli będziesz potrzebować pomocy we wdrożeniu działań marketingowych przed Black Friday, napisz do nas lub zadzwoń.